dag 109 : het bijna slot

 De tocht was lang, jeetje op zijn Nederlands dat ik onderweg geleerd heb, heel lang, hetgeen er nog rest heel kort. Even speelde het in mijn hoofd de 70 km die er me deze morgen nog restten in een trek af te leggen. Mijn serieus opgezwollen enkel, rood en warm, besliste er echter anders over, waarschijnlijk weer een peesontsteking of iets dergelijks. Veel drinken wordt er gezegd om dit te voorkomen. Heb ik ook gedaan, alleen was het meestal geen water. Gisteravond ben ik met Anna, want zo heet de Milanese lerares, slank en rijzig, wat gaan eten, zo leer je elkaar wat beter kennen en hetgeen ik te weten kwam deed mijn mond openvallen. Eigenlijk was zij 37 jaar de minares, en niet de vrouw van wat ik verkeerdelijk haar echtgenoot noemde, volkomen antiglobalistisch, een strijd die ze zelf noemt als niet te winnen, werkte ze tien jaar in de favellas van een Braziliaanse grootstad, tussen de drugsverslaafden, alkoholiekers, wat volgens haar 95 percent van de mannen daar zijn, kogels die rond haar oren floten van elkaar bekonkurerende bendes, daarna nog jaren tussen de Palestijnen van de Westbank, over Israel geen goed woord. Een speciale vrouw, heel speciaal. Ze heeft trouwens vandaag voor mij nog een bed weten te versieren in de albergue waar ze verblijft. Alle respect voor jou Anna, je bent voor je idealen blijven strijden. Als ik iets ga missen van de camino is het de losse en ongebonden manier van contacten te leggen, mensen te mogen ontmoeten, het stroeve en de zogezegd goede maniertjes van ons dagdagelijkse leven smelten hier weg als sneeuw in de zon. Waarom kan dat hier wel?










Voor morgen weet ik nog niet goed wat ik ga doen, de resterende 40 km in een keer afleggen of toch nog over twee dagen spreiden, we zullen de benen laten spreken. Eigenlijk wil ik enkele dagen op het plein blijven rondhangen en iedereen die ik ken zien aankomen, zien ontploffen, zat zien worden, Kevin, Andrea, Anna, de twee Martins, Dario, Michael, Jenifer,Pauline, Sebastiaan,Gabriel, en zovele anderen, waar ik de naam niet van kon onthouden. Het mooiste compliment kreeg ik deze morgen nog van een jonge Spanjaard : are you the old Belgian guy where everybody is talking about? 

Ondertussen is de camino veranderd, we zitten nu op de highway, de camino frances, de helden van de primitivo, want dat zijn ze, deze jongeren die dit traject gelopen hebben, zijn ondertussen verzwolgen in de mensenstroom van de frances, allemaal voor mij nieuwe gezichten, maar als we elkaar als primitieven tussen al dat volk herkennen, springt er een vonk van respect over, die alleen wijzelf herkennen. 

Reacties

  1. Ave Stanne
    Gebenedijd zijt gij boven alle mannen
    Gezegend zijn uw pelgrimsspirit, uw dikke vingers, en de rest van uw dorstig, beresterk lijf. En gezegend is de vrucht van uw doorzettingsvermogen.
    Heilige Stanne, koppige peregrino pur sang, bidt voor ons, arme zondaars, morgen in Santiago (of brandt minstens een klein kaarsje daar).
    PG
    En altijd zeer welkom in Motbroek voor een stevige portie Vlaamse kost en bier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beloofd polle? ge weet niet half wat ge u nu op uw nek haalt

      Verwijderen
    2. Gene schrik. Integendeel. We spreken af wanneer jullie terug in het land zijn

      Verwijderen
  2. Hallo moedige,bijna gearriveerde pelgrim. Die Polle ken ik ook nog. Morgen de welverdiende ontlading. Eindelijk uw droom in vervulling.Wij gaan aan je denken.πŸ‘πŸΈπŸ·πŸ₯‚πŸ₯ƒπŸΎπŸ»
    Sonja en RenΓ©

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer mooie literatuur Stanne en ook benijdenswaardige filosofische bedenkingen.Mooi compliment van de jonge Spanjaard,ook bij ons ga je over de tong.Je hebt op je tocht een schat aan info en ervaringen op gedaan.Dit is toch uniek.Chapeau voor mijn buur,the old guy named Stanne.RenΓ©

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Respect en bewondering, in naam van heel de familie Nys en ons ma, Lena.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eindelijk na zo een lange tocht vol verassingen. Veel verschillende nationaliteiten met ieder hun welgevulde rugzak vol verhalen . Ieder die zijn ding beleefd op hun manier. Ik ga het missen zoals jij dat in je teksten meegaf. Het gevoel dat we met je meestappen. Alléén in gedachten want jij hebt toch maar het zware werk gedaan. Waarvoor een dikke chapeau.Geniet van uw overwinning. Een droom die toch maar is uitgekomen. En wat betreft uw haarcoupe geen zorgen daarover dat komt allemaal goed. Hopelijk hangt het niet teveel over uw ogen zodat ge u niet vergist en bij uw aankomst niet de verkeerde vrouw vastpakt. Geniet ervan want uw Elske heeft u ne schone cadeau gedaan met u al die maanden de vrijheid te geven. Proficiat Constant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stanne,

    Het zit er bijna op …. Jouw geweldige prestatie is niet te beschrijven !!!!! Het zal raar zijn …geen blog meer, al die mooie verhalen, soms ook triest, en dan denk ik aan RenΓ©, de man uit Eupen . Al je belevenissen heb je zo mooi verwoord, zo echt, recht uit het hart, geen gezever . Dat is zo mooi !!!!
    Els en Myriam zijn dichtbij, dat weet je natuurlijk al ! Het zal een ongelooflijk weerzien zijn !!!! En blijf gerust op het plein hangen ! Je hebt het verdiend !!!!!
    GENIET ervan !
    Groetjes !
    Mia πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ€πŸ€

    want gaan we dan doen ????

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat ltste zinnetje …want gn we dan doen… moet weg, ik kan het helaas niet aanpassen !!!!
    Maar ja, wat gn we doen als je niks meer schrijft …Onthoud …wie schrijft, die blijft !!!
    Dag Stanne .
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mannu: Respect Stanne! En ik begrijp je wat die oorkonde betreft. Indien je wenst dan maak ik er wel een voor u, met wat knip en plakwerk komt dat wel in orde, ik heb er hier nog enkele liggen. In plaats van aan te schuiven voor die oorkonde ga je beter tijdig naar restaurant 'Casa Manolo' dat open gaat om 19.30 uur anders is het aanschuiven daar. Bedankt dat we mochten meegenieten van uw boeiende openhartige verhalen in een schrijfstijl die me bijzonder bevalt. Ongezouten, recht voor de raap, recht uit het hart, humoristisch gekruid met de nodige zelfspot. Ultreia!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stanne je bent en blijft een
    ongelooflijke man die bergen kan verzetten. Wat een geleverde prestaties.We wisten het al dat je een goede kerel bent maar door al je echte verhalen hebben we dit nog meer leren respecteren.Je doel is bijna bereikt; Wat een ontlading en hemels gevoel straks bij het bereiken van je doel en het weerzien van je Els.GENIET ER MET VOLLE TEUGEN VAN.
    GV

    BeantwoordenVerwijderen
  10. “Chapeau” voor de man met de chapeau. Daar neem ik mijn hoed voor af. Els (een andere)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een dik verdiende proficiat maar, jou kennende, waren we er van in het begin van overtuigd dat het je ging lukken; je bent en blijft een doorzetter en dat heb je bewezen !! Ongelooflijk !!
    Het zal afkicken worden zeker voor jou maar ook voor ons, geen leuke schrijfsels, geen filosofische bedenkingen meer...
    Herinneringen die zullen blijven nazinderen, vriendschappen die zullen blijven.
    Het was zeker en zonder twijfel een fysieke uitdaging maar nog meer wellicht een innerlijke reis, een reis van bezinning, een reis door de altijd aanwezige en overweldigende natuur, een bezinning over het leven en hoe wij het leiden...
    Elke stap, de ene na de andere zal een les geweest zijn, een les in zelfkennis, een les in mensenkennis.
    Welkom thuis PELGRIM (met hoofdletters)
    Rust goed uit, verzorg je lichaam, en voed je geest met herinneringen en door ons honderduit te vertellen !!
    Geniet ervan !
    Chapeau !!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

dag 111 :🍻πŸ₯‚πŸ·πŸ₯ƒπŸ