dag 108 : dit doet meer pijn

 Gisteren dacht ik, ik ga nog eens contact opnemen met Rene uit Eupen, de politie-agent waar ik enkele dagen mee opgetrokken ben in Frankrijk, zou hij Compostela al bereikt hebben, zijn route was toch korter en minder zwaar dan de mijne? Het antwoord verstomde me, op 12 juli, toen hij in Saint-Jean-Pied-De-Port was werd Beatrice zijn vrouw ziek, ik weet hoe hard hij op haar gesteld was, hij belde haar dagelijks meermaals, op 29 juli stierf ze. Rene is zo een verdomme goede man. Binnen 8 dagen probeert hij de camino te hernemen. Als we alletwee terug in Belgie zijn, Rene, dan kom ik af naar Eupen. Ik weet dat je dit leest, sterkte man. 


Een ander punt dat me bijzonder kwaad en opstandig maakt, is dat zeker hier, de camino verworden is tot een toeristisch uitstapje. Busladingen schijnpelgrims worden hier op de camino gedropt, na 100 km wandelen kan je in Compostela de Compostela verkrijgen, een oorkonde dat je gepelgrimeerd hebt. De bus volgt zelfs, ben je moe, spring er gewoon terug voor eventjes op, rugzak, wat is dat? Maar de slaapplaatsen voor deze klootpelgrims zijn wel al maanden gereserveerd, ik ben vandaag weer meer dan 10 km verder moeten wandelen om een bed te vinden door deze onderkruipers. En dan maar Buen Camino hier, buen camino daar roepen, ik antwoord ze nu gewoon met Fuck off, openvallende monden. Een alberguehouder die in dit vuile spelletje meespeelt heb ik flink mijn gedacht gezegd. Voor de jongeren die in Oviedo de dans begonnen zijn kan ik nog respect opbrengen, voor de rest echt niet. 

Om deze redenen weiger ik in Compostela mijn oorkonde gaan op te halen, ik ga ze wel mijn credencial laten zien en een bewijs laten schrijven waarom ik de Compostela, die gedenatureerd is tot een op toerisme berustend vodje papier, weiger. En hier blijf ik bij, welke ook de reden is waarom je de camino doet, dankbaarheid, schuld of boetedoening, fysieke uitdaging, spirituele verlichting zoekend, religieuze overtuiging, dit platvloers toerisme hoort zeker niet in dat rijtje thuis. 

Genoeg gezaagd nu, nog 66km en mijn Els en Myriam, de vrouw van Guido en prominent lid van de door onszelf verklaarde beste nergens geregistreerde wandelgroep ter wereld, Walk with Friends, staan me op te wachten aan de kathedraal. Gaat heftig worden. Voor onze leden, ik heb onderweg heel veel positieve kritiek gekregen op onze outfit, die ik dan ook geweldig trots draag. 

Reacties

  1. Oei Stan. Ook al kennen we René natuurlijk niet, het persoonlijk drama dat hem treft raakt echt. Wat sterk van hem om zijn Camino verder te zetten.
    En in dat principiële trekje, om de oorkonde na al die inspanningen, met een welgemeende foert te weigeren, dat herken ik ook. Onze grootvader bleef tot op zijn 104de dat zeer koppige trekje houden als hij onrecht aanvoelde. Goede moed man. Je bent er bijna!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo fijne kerel. Je mag trots zijn man. Jij bent nog een echte kerel. Zo ken ik je van de tijd toen we nog mountainbiken waren in de Ardennen. Nur die Harten kommen in den Garden. Triestig van je wandelvriend uit Eupen. Zo hard kan het leven zijn. Je bent er bijna. De groeten aan je lieve Els vanwege Sonja en René uit Westerwald.👍👍👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de Westerwaldsteig is zeker een van de volgende projekten, dus zet het bier al maar koud

      Verwijderen
  3. Respect man. Dat je je tocht ging uitlopen daar was geen twijfel aan. En dat je misnoegd bent over die nep pelgrims kan ik heel goed begrijpen. Alléén voor hun telt het pronken met dat stukje papier dat ze dan aan iedereen kunnen tonen. Alléén jij kan verhalen doorvertellen die jij echt hebt beleefd. Zowel met mooie momenten als trieste dagen. En dan zo een triest nieuws te moeten vernemen van een goede stapmaat dat doet even nadenken. Maar een ding is zeker . De triomf van overwinning zal groot en deugddoenend zijn. Daar op het plein voor de kathedraal mag je zeker en vast eens goed roepen. Alles er uitgooien en zeker en vast uw Elske ne keer goed vastpakken. Ik ben er zeker van dat dat na zo een lange tijd deugd gaat doen. En dan mag er zeker en vast een traantje bij vloeien. Geniet nog van je laatste stoffen. Het ga je goed. Respect Constant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je Vera, het wordt tijd dat ik stop. Kan de tekst bijna niet meer lezen, mijn haar hangt in de weg

      Verwijderen
  4. Geniet nog van je laatste stapdagen. En niet stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Stan, we hebben je blog alle dagen met veel belangstellingstelling gelezen als ritueel voor het slapengaan, of na de ‘Ping’ op onze telefoon s’morgens als je Wikiloc in ons Walk With Friends Whatsapp groepje binnenkwam. Steeds benieuwd naar wie en wat je weer tegengekomen was. Een vlotte pen heb je! Bij wijze van spreken dan 😉, maar die dikke vingers van je deden het even goed 😇. Zeker genoeg materiaal voor een (foto) boek met Camino verhalen en anekdotes! Nog veel goede moed en vooral veel fun deze laatste dagen op de Camino! En uiteraard ook een hartstochtelijk weerzien met Els 🥰 en chaperonne Myriam 😀. Groetjes, Jos & Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga je vandaag maar al proficiat wensen! Denk dat je mailbox straks ontploft. Dus bij deze, goed zo Stanne! 🌻🌻🌻

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Respect STAN
    Allereerst Dankje dat wij je blog elke dag konden lezen,wat een avontuur!
    En als je aankomt op het Plaza del
    Obradio met de kathedraal van Santiago de Compostella.Gooi dan je rugzak van je schouders en geniet van
    Jou moment,jou reis,jou prestatie
    Veel meer waard dan een oorkonde
    Proficiat STAN en ook Proficiat voor jou toeverlaat en Liefde ELS
    Knuffels uit Limburg Manuela & JP

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt JP en Manuela, de volgende keer dat ik jullie probeer te bezoeke' moet ik wel op het juiste adres staan😅

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

dag 111 :🍻🥂🍷🥃🏁